Exempel på avslag

Ensamstående

Maja, 45 år, har arbetat som kontorist fram till för några år sedan, då hon råkade ut för en trafikolycka med whiplashskada som följd. Hon fick sjukersättning, som är 9 341 kr efter skatt och kollektivavtalade försäkring via tidigare arbetsgivare  2 421 kr efter skatt. Bruttoårsinkomsten är 189 372 kr. Hennes hyra är 6 709 kr och hon får bostadstillägg med 1 205 kr. Hon sökte bidrag till ekonomisk förstärkning, men kunde inte få det då inkomsten är för hög.

Barnfamilj

Emma, 25 år, är gift med Alexander, 30 år.  De har ett nyfött barn. Emma har föräldrapenning med 5 580 kr efter skatt.  Alex är långtidssjukskriven och får sjukpenning  med 6 250 kr efter skatt.  Trots barn- och bostadsbidrag är deras gemensamma inkomst 2 000 kronor under deras försörjningsstödsnorm.  De sökte bidrag till barnvagn och annan spädbarnsutrustning, men kunde inte få det utan hänvisades att söka försörjningsstöd eftersom stiftelsemedel inte skall ersätta kommunernas ansvarsområde.