Svar på vanliga frågor
Har min ansökan kommit in?
- Av säkerhetsskäl kan vi aldrig svara på frågor, varken på telefon eller mejl, om en ansökan kommit in och inte heller om den beviljats eller fått avslag.
Med säkerhetsskäl menar vi att vi inte med säkerhet vet att det är personen som skickat in ansökan som frågar. Vi hanterar dessutom många ansökningar med skyddade personuppgifter och kan därför aldrig svara på frågor om en ansökan.
- Om du söker digitalt får du alltid en bekräftelse till din mejl att ansökan kommit in. Du får också veta om du beviljats medel eller fått avslag.
När får jag svar?
- Att behandla din ansökan tar vanligtvis några månader men vid högt tryck kan det ta betydligt längre tid. För mer omfattande ansökningar, ofta för tandvård, kan det dröja upp till sex månader.
När du ansöker digitalt får du en bekräftelse till din mejl på att ansökan kommit in och ett mejl då beslut fattats.
Kan jag komplettera min ansökan?
- Din ansökan måste vara helt klar innan du skickar in, det går inte att komplettera i efterhand.
- Om du väntar på någon bilaga så avvakta med att skicka in tills du har allt tillgängligt.
- Om du kommer på att du missat en bilaga får du göra om hela ansökan. Skriv i din nya ansökan att du gör en ny i rutan ”Eventuella kommentarer angående bilagor”.
Jag vill söka digitalt men länken fungerar inte
- Ett vanligt problem är att webbläsaren måste uppdateras. De säkraste är nyare versioner av Google Chrome och Safaris webbläsare.
Eftersom det finns en så stor variation av datorer och mobiler med olika webbläsare kan vi tyvärr inte hjälpa enskilda med teknisk support.
Jag behöver hjälp direkt
- Har du akuta behov ska du vända dig till Socialtjänsten inom din kommun. Vi på FVO kan inte erbjuda akuthjälp.
Vivian Westman, verksamhetschef