Seniorer surfar – träffar för dig som vill bli tryggare att använda din mobil

Kom igång med att använda din mobil fullt ut

Vi på FVO välkomnar dig som är 55 år och över till träffar för att se vad som går att göra med hjälp av en mobil. Träffarna, Seniorer surfar, är kostnadsfria och äger rum i  FVO:s lokaler på Riddarholmen.  Tanken är att du som deltagare ska bli trygg med att använda din mobil eller surfplatta. Du väljer själv men det går att utföra bank- och vårdärenden, handla mat, hitta både nya och gamla intressen, boka olika typer av biljetter eller att vara med i sociala nätverk.  Vi visar hur du ska göra.

Bakgrund

Den digitala världen kan vara en form av utanförskap eftersom utvecklingen har gått framåt i snabb takt. Ofta krävs det att man dels har viss kunskap, och dels digitala verktyg såsom en mobiltelefon eller surfplatta för att, på ett enkelt sätt, genomföra sina ärenden.

Nu vill vi hjälpa dig att komma igång med det digitala användandet, att kunna surfa. Vi vänder oss främst till nybörjare men även dig som har provat på lite grann.

Bra att veta

• Vi tar löpande emot intresseanmälningar.
  • Vi kommer att ha olika teman med anknytning till det digitala.
  • Vi kommer att ha fysiska träffar och då ingår en fikapaus där vi pratar och löser varandras frågor.
  • Efter varje avslutad träff gör vi en kortare genomgång, vad var enkelt/svårt? Vilket tema vill vi ha nästa gång?

Skicka din intresseanmälan för Seniorer surfar till info@foreningenfvo.se
Ange

• namn
  • mailadress
  • telefonnummer
  • om du har några allergier för fikats skull.

Du får en bekräftelse på din anmälan och att du har en plats på träffarna. Ca en vecka innan kursstart skickar vi mer detaljer.

Äger du ingen mobiltelefon?

Om du är behövande kan du alltid ansöka enligt våra vanliga kriterier. Om du beviljas stöd kan du kanske delta i en senare kurs. Här kan du ansöka om stöd

Bidrag till privatpersoner och aktiviteter