Har du minderåriga barn och behöver ekonomiskt stöd?

Sök till en höstlovsdag på Skansen och ekonomiskt stöd för vardagen

Sök till en kul höstlovsdag på Skansen

Vi vill bjuda så många barn med sina vuxna vi kan på entré, resa med SL, fika och lunch. Den här gången riktar vi oss till boende i Stockholms län.

På Skansen får ni hjälpa barnen i Hemliga sällskapet att lösa mysteriet med den sällsamma växten. Ni möter den upptäcktsresande Viola av Compassroos, en nyfiken journalist och pigan Lovisa som spår i kaffesump samt andra karaktärer, och letar rätt på ledtrådar för att kunna lösa mysteriet på egen hand. Den som varit riktigt klurig och löst mysteriet får en belöning.

Under dagen kan ni också höstlovspyssla i Skogens hus och möta ”de kloka”. I Bollnässtugan, och i lä av mörkret, kan den som vill få råd om hur man botar åkommor och bekymmer med hjälp av magi och dolda makter.

Läs mer:  Höstlov på Skansen | Skansen.se

Vi samverkar med Kungliga sällskapet Pro Patria och kan därmed ge ännu fler möjligheten till en härlig dag.

Vem kan söka?

Vi vänder oss till dig som är i en ekonomiskt utsatt situation och varje ansökan behovsprövas. I ansökan ser du vilka bilagor du behöver skicka in. Om ni är fler i hushållet är det viktigt att allas uppgifter skickas med.

Ansökan finns tillgänglig så länge det finns paket kvar att söka. Ansökan är personlig och det går enbart att söka för de personer som är boende i samma hushåll. Observera att paketen riktar sig till dig som har barn och bor i Stockholms län. Det går enbart att söka paketen via vår digitala ansökan.

Om du är osäker på gränserna för att kunna söka kan du använda de här exemplen. (Det handlar om en inkomst och därefter en bestämd summa per vuxen och barn.) Hör av dig om något är oklart.

• En ensamstående person med barn kan ha en årsinkomst upp till 193 200 kr + 48 300 kr per barn.
  • En person med familj – make och två barn kan ha en årsinkomst upp till 338 100 kr (193 200 kr + 3 x 48 300 kr)

Om du vill gå tillsammans med någon vuxen utanför din familj behöver den söka på egen hand eller att den betalar med egna pengar.

Sök senast den 13 oktober – så här går det till

Läs igenom ansökan innan du börjar att fylla i så att du har alla uppgifter och bilagor klara. Du kan inte komplettera i efterhand.

Sök till en höstlovsdag på Skansen

Hur går det till om jag får det jag sökt?

• Alla som får sin ansökan beviljad får ett brev hem med entrébiljetter.
  • På det konto du angivit sätter vi in pengar för lunch och resa med SL.
  • Var och en väljer själv vilken dag man vill använda biljetterna under lovet.

Om du får avslag

Om du får avslag på din ansökan kan det vara så att de paket vi har att dela ut är slut. En annan anledning kan vara att dina inkomster och tillgångar överskrider de gränsvärden vi förhåller oss till.

Bilden från Skansen är tagen av fotograf: Jonathan Lundkvist

Stiftelser som ger stöd till barn och barnfamiljer

Vi samverkar med flera stiftelser som ger stöd till barn, ensamstående med omyndiga barn och barnfamiljer. Lever du så och är i en ekonomisk knipa så finns möjligheten att söka året om. Är du osäker på om du har rätt att söka så läs mer här om vad som gäller. På samma sida hittar du länken som ska användas för att söka ekonomiskt stöd.

Om du tycker att det är krångligt med vilka uppgifter eller bilagor som ska vara med i ansökan hjälper vi dig gärna. Här ser du hur och när du kan nå oss.

Bidrag till privatpersoner och aktiviteterBidrag till privatpersoner och aktiviteter