Riktlinjer – FVO lämnar ekonomiska bidrag till behövande både från egna medel och från stiftelser. Vi tar främst hänsyn till ekonomiska förhållanden, men även till andra omständigheter som funktionshinder, sjukdom och tillfälliga händelser.
Till FVO inkommer årligen runt 12 000 ansökningar om ekonomiska bidrag från enskilda personer. Drygt hälften av de sökande får bifall. Övervägande delen av de bidrag som betalas ut härrör från stiftelser och föreningar, som överlämnar medel till FVO med uppdrag att förmedla dessa till behövande.
Genom en lagändring den 1 januari 2014 i inkomstskattelagen infördes ”social hjälpverksamhet” som ett allmännyttigt ändamål. Det bygger på det tidigare begreppet ”bedriva hjälpverksamhet bland behövande” men är vidare, eftersom även hjälpbehov i annat än ekonomisk mening innefattas.
I sitt arbete med bidragsgivningen gör FVO en individuell bedömning av varje sökande och tar hänsyn till
Kriterier appliceras i normalfallet men avsteg från dessa kan ske om särskilda behov föreligger
Bedömning av en sökande kan göras på två olika sätt – förutom vad som ovan sagts om specifika krav som bosättning, ålder etc.
Vid tillämpning av schablonregeln ska inkomst samt förmögenhet jämföras med prisbasbeloppet det år som inkomsterna i beskattningsbeslutet avser.
Här görs enbart en ekonomisk, schablonmässig bedömning om sökanden kan vara berättigad till bidrag. Om den sammantagna inkomsten understiger fyra prisbasbelopp dvs. 229 200 kr och förmögenheten understiger ett prisbasbelopp, 57 300 kr, anses en person ekonomiskt behövande. Tillägg ska göras med ett prisbasbelopp för varje ytterligare person i hushållsgemenskapen. Dessa personers inkomster och förmögenheter ska också beaktas.
Med inkomst menas den sammanlagda inkomsten av tjänst och näringsverksamhet enligt slutskattsedeln året före ansökan. Exempel: En person med familj – make och två barn kan ha en årsinkomst upp till 401 100 kr (229 200 kr + 3 x 57 300 kr )
Observera: Enbart den omständigheten att en person uppfyller ovanstående krav garanterar inte bidrag från FVO. Som ovan sagts görs en individuell bedömning och val måste alltid göras eftersom FVO:s resurser är begränsade.
I dessa fall genomförs bedömningen utifrån ekonomiska, sociala och medicinska faktorer. Bidraget ska höja mottagarens ekonomiska standard från där denne är behövande till drägliga ekonomiska förhållanden. Kronofogdens förbehållsbelopp utgör inte en övre gräns. Prövningen ska göras utifrån sökandens hjälpbehov. Hjälpbehovet ska bedömas i förhållande till de trygghets- och standardkrav som vid olika tidpunkter är gällande i samhället.
Samtliga intäkter och kostnader ska tas upp exempelvis bostadsbidrag och kostnader för boende och medicin.
Här kan sökanden som fått sin ekonomiska situation drastiskt förändrad pga. exempelvis sjukdom eller arbetslöshet falla in.