Senior och bor i Stockholm? Här är några tips

Behöver du ekonomiskt stöd? Vill du träffa andra seniorer som också känner sig vilsna i det digitala? Eller, vill du uppleva konst, arkitektur och historia?

Seniorer surfar – bli säkrare med din mobil.

Vi på FVO välkomnar dig som är 55 år och över till träffar för att komma igång och bli tryggare med din mobil. Träffarna är kostnadsfria och äger rum i  FVO:s lokaler med start den 3 oktober.

Tanken är att du som deltagare ska bli trygg med att använda din mobil eller surfplatta. Med hjälp av mobilen går det bl.a. att utföra bank- och vårdärenden, handla mat, hitta både nya och gamla intressen, boka olika typer av biljetter eller att vara med i sociala nätverk.  Vi visar hur du gör.

Skicka din anmälan till info@foreningenfvo.se senast den 28 september.

Ange namn, mailadress, telefonnummer samt om du har några allergier för fikats skull.

Du får en bekräftelse på din anmälan och att du har en plats på träffarna, mer detaljer kommer ca en vecka innan kursstart.

Behöver du ekonomisk förstärkning eller stöd till tandvård?

Om du är i behov av stöd till tandvård eller ekonomisk förstärkning och dessutom är skriven i Stockholm finns nu medel att söka genom Stiftelsen John och Johanna Håkanssons minne.

Du använder vårt vanliga ansökningsförfarande och vi bedömer behovet av stöd enligt våra kriterier.

Sök till en dag på Skansen och Liljevalchs konsthall, lunch ingår

Lever du på små marginaler? Den här gången vänder vi oss till dig som är pensionär och lever på marginalen. Vi vill bjuda så många vi kan på en Upplevelsedag med besök på Skansen, Liljevalchs konsthall och lunch.

Varje ansökan behovsprövas. I ansökan ser du vilka bilagor du behöver skicka in. Om ni är fler i hushållet är det viktigt att allas uppgifter skickas med.

Om du är osäker på gränserna för att kunna söka kan du läsa mer här.

Du får gärna ringa oss om något är oklart.

Hur går det till om jag får en Upplevelsedag?

Om du får din ansökan beviljad får du ett brev hem med entrébiljetterna. Var och en väljer själv vilken dag man vill använda dem. En summa för lunch sätts i på det konto du uppgivit.

Om du får avslag

Om du får avslag på din ansökan kan det vara så att de pengar vi har att dela ut till upplevelsedagar är slut. En annan anledning kan vara att dina inkomster och tillgångar överskrider de gränsvärden vi förhåller oss till.

Tycker du om museer eller att uppleva nya platser i Stockholm?

Visit Stockholm är Stockholms stads turistinformation. De lägger upp tips om allt som händer i Stockholm. Så här skriver de på sin hemsida: ”På över ett dussin museer betalar du inget inträde alls utan kan helt gratis njuta av konst, arkitektur, historia och kultur från när och fjärran.” Här hittar du listan: Tips på gratis museum i Stockholm – Visit Stockholm

Om du föredra att vara utomhus kanske det här kan vara något för dig? 14 vackra parker i Stockholm – Visit Stockholm